تبلیغات
آموزش جودو - انتخاب ورزش برای کودکان
 
درباره وبلاگ
نظرسنجی
نظرت درباره ی این سایت چیه؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
آموزش جودو
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
انتخاب ورزش برای کودکان


اهمیت فعالیت فیزیکی برای کودکان بر هیچ کس پوشیده نیست و والدین باید برای کودکان خود یک یا چند نوع فعالیت فیزیکی انتخاب کنند. حالا با توجه به اینکه امروزه طیف وسیعی از ورزشها و فعالیتها وجود دارد، چه نوع فعالیتی مناسبتر است؟ به همین منظور در ادامه نکات مهمی رو که والدین لازم است بدانند را از زبان استاد بین المللی دان6 جودو آقای یوناه ملنیک می آوردیم:




1. برای رشد فیزیکی، اجتماعی و عاطفی کودکان، فعالیت جسمی نقش به سزایی دارد. به همین دلیل باید فعالیتی رو انتخاب کرد که کودک برای ادامه آن انگیزه داشته باشد و اون رو رها نکنه. و در عین حال باید برای او جالب و لذت بخش باشد، و مناسب سن و سال و مرحله رشدی او باشد.

2. از مشخصات سالهای اولیه کودکی رشد سربع، بلوغ و تغییر سیستمهای ماهیچه ای و استخوانی و از همه مهمتر سیستم مرکزی اعصاب میباشد. فعالیت جسمی باید با این فرآیند رشد هماهنگ بوده و به آن کمک کند و به هیچ عنوان نباید تلاش کنیم این فرآیند رو به صورت مصنوعی به سمت دیگری تغییر بدیم.

3. طی سالهای اولیه ما باید امکان رشد برای تمام توانایی های فیزیکی کودک را فراهم کنیم. تمرکز باید بر روی توانایی های حرکتی، چابکی، انعطاف پذیری و هماهنگی در بدن باشد. اینها علاوه برتناسب فیزیکی برای فعالیتهای روزانه هر کسی بسیار مهم هستند. در سالهای ابتدایی ما باید شروع به افزایش سرعت کودک کنیم و قدمهای اولیه برای افزایش قدرت را برداریم. ما در مقوله قدرت باید بسیار محتاط باشیم، و در فرآیند طبیعی آن تاثیر منفی نگذاریم. تا سن 10-11 سالگی، کودکان سیستم فیزولوژی لازم برای افزایش قدرت(بصورت غیر طبیعی) رو ندارند.

4. هر نوع ورزشی که توسط کودک انتخاب میشود باید به جهتی هدایت شود که  موجب افزایش توانایی های عمومی کودک شود. ما نباید سعی کنیم که در سالهای اولیه سعی به توسعه به توانایی های خاصی در هر نوع ورزشی داشته باشیم. ما نباید انتظار داشته باشیم که کودک در ورزش خاصی حرفه ای رفتار کند، این کار باعث ایجاد اخلال در فرآیند طبیعی رشد او میشود. استفاده از خصوصیات یک ورزش تا زمانی که به رشد توانایی های عمومی کودک کمک میکند بلامانع است. بطور مثال: در جودو ما از بازی کردن، مبارزه کردن و غلت خوردن رو تشک برای افزایش تعادل، هوشیاری، واکنش پذیری، چابکی، انعطاف و قدرت(بصورت طبیعی) استفاده میکنیم. ورزشهای دیگر هم به روش خود سعی میکنند تا به این اهداف برسند. در هر حالی در دوره کودکی نسبت توانایی های عمومی به توانایی های خاص همواره باید به نفع توانایی های عمومی باشد. این نسبت در زمان بزرگسالی برعکس خواهد شد و تمرکز در یک یا چند توانایی خاص خواهد بود.

5. بنابراین باید به یاد داشته باشیم که موفقیت در ورزش خاصی به هیچ وجه در دوران کودکی یک هدف نمیباشد. ما نباید در میان کودکان به دنبال قهرمان باشیم. تجربه ی ما به وضوح نشان میدهد که  قهرمانان خیلی جوان خیلی زود به قهرمانی خود خاتمه میدهند یا حتی فعالیتهای ورزشی را خیلی زود از زندگی خود قطع میکنند. گاهی با آسیب دیدگیهای غیر قابل برگشت آنها ممکن است فعالیتهای خیلی مهمی رو در زمان بزرگسالی از دست بدهند.

بعنوان نتیجه گیری، پیام من به شما، والدین این است: هرگز فراموش نکنید که هدف اصلی از فعالیت جسمی در کودکی توسعه در همه ی زمینه ها میباشد، هم  سلامتی و هم سرگرمی.

موفقیت مسابقه ای به هیچ عنوان یک هدف نیست. و این برای تمام کودکان چه اونایی که با استعداد هستند وچه اونایی که نیستند صادق میباشد. کودکان بعدا رشته ای که در آن استعداد دارند انتخاب و ادامه خواهند داد، واینکه ما این امکان رو با افزایش توانایی های عمومی اونا از کودکی میسر کردیم تاثیر بسزایی در این انتخاب خواهد داشت. پس ما باید تمرکز خود را بر روی توسعه یک رنج وسیع از تکنیکها و مهارتها و یک طیف وسیع از حرکات قرار دهیم نه فقط مهارتهای مسابقه ای. زمان برای این کار هم در آینده فرا خواهد رسید، و عجله برای این کار جز ضرر فایده دیگه ای نخواهد داشت.






نوع مطلب : اطلاعات عمومی، 
برچسب ها :